Enkele voorbeelden van communicatie projecten die ik onlangs heb uitgevoerd:
Nieuwsbrief voor Kwantum / Homefashion Group
Voor Kwantum schrijf ik elke maand de interne nieuwsbrief #inHuis die gelezen wordt door de ruim 2.000 medewerkers van de Homefashion Group.
Deze nieuwsbrief is onderdeel van de employer branding campagne. Ik heb de redactieformule van de nieuwsbrief mee uitgedacht en ben nu projectleider, wat betekent dat ik alle coördinatie doe, zelf de input ophaal bij de verschillende afdelingen, alle teksten schrijf, de vormgeving aanstuur en de publicatie verzorg. In de ruim twee jaar dat deze opdracht voor Kwantum loopt, zijn de medewerkers trotser geworden op hun bedrijf; en dat was nou net de bedoeling!
Magazine voor Van Boekel Accountants
Hoe profileer je een accountantskantoor als je inhoudelijk niets mag vertellen over klanten? Door de klanten in het zonnetje te zetten! In het B4B magazine mogen zij hun verhaal vertellen en zichzelf profileren.
Ik nam de interviews af en schreef de artikelen, stuurde de opmaak aan, deed het complete projectmanagement en was eindredacteur. Een erg leuke opdracht!
Social media voor PIDZ
PIDZ is een netwerk van zorgprofessionals dat gaat voor landelijke bekendheid. Naast tv-commercials zetten zij social media in om hun nieuwe positionering te laden en om interactie met hun doelgroep te stimuleren. Ze waren niet tevreden over de social media aanpak van hun reclamebureau en schakelden daarom Froekje Panis Communicatie in.
Ik schreef voor hen een social media strategie waarover PIDZ meteen erg enthousiast was. Daarin benoemde ik de in te zetten kanalen, frequentie, content management strategie, social media marketing strategie en dergelijke.
Daarna heb ik de gloednieuwe social media manager in twee sessies training gegeven. Tijdens deze trainingen heb ik de social strategie uitgebreid toegelicht en hem getraind in social media vaardigheden, zodat hij praktisch en efficiënt kan werken.
Op dit moment coach ik de social media manager nog, net zolang totdat hij de strategie zelfstandig kan uitvoeren.
Contentmanagement voor Phylax ICT
Phylax ICT is specialist in kantoorautomatisering en heeft drie vestigingen in Nederland. Wanneer de directeur ‘iets met communicatie’ wil, belt hij Froekje Panis Communicatie. Ik ben zijn communicatiemanager op afstand. Ik adviseer, draag ideeën aan, schrijf teksten, maak en coördineer de planning en voer projecten uit.
Zo verzorg ik bijvoorbeeld het contentmanagement. Om Phylax ICT te profileren als expert, delen we wekelijks op de website een informatief artikel met praktische tips en het laatste nieuws over alles dat te maken heeft met hun business. Eens per twee maanden versturen we een nieuwsbrief per mail.
Ook verzorg ik het social media management en begeleid ik de lopende Google Adwords campagne. Daarvoor hebben we speciale landingspagina’s ontwikkeld die zorgen voor een optimale conversie.
Dit alles levert Phylax ICT behoorlijk wat website traffic en naamsbekendheid op. En dat gaat ongetwijfeld leiden tot leads!
Social media voor Rabobank
De Rabobank startte het Emigratie Forum België, een interactieve website waar mensen met emigratieplannen hun ervaringen kunnen uitwisselen en vragen kunnen stellen.
Rabobank Nederland vroeg mij (toen nog in dienst bij werkgever Lumin) een social media strategie te bepalen horende bij deze website (en bij eenzelfde website die zij ook voor Duitsland ontwikkelden).
Vervolgens mocht ik deze strategie de eerste negen maanden volledig uitvoeren: alle social media activiteiten bepalen, alle content voor de twee Facebook pagina’s en twee Twitteraccounts bedenken en inplannen en alle conversaties, webcare en community management verzorgen. De bekendheid en betrokkenheid groeiden hard en de websites trokken al snel veel bezoekers.
Nieuwe positionering Passion Cuisine
‘Mijn klanten weten niet goed wat ik doe’, zo kwam Harold Buijnsters van Passion Cuisine bij mij. Na een aantal sparringsessies kwamen we samen tot een nieuwe positionering; een duidelijke manier om de breedte van zijn aanbod te communiceren.
Ik adviseerde drie kernwoorden op te nemen in het logo, zodat in één oogopslag duidelijk is wat hij doet. Deze driedeling wordt nu doorgevoerd in alle communicatie-uitingen. Ook op tekstueel gebied heb ik deze nieuwe positionering ingevoerd. Met nieuwe advertentieteksten, offerteteksten, productomschrijvingen en nog een aantal basisteksten kan hij zijn bedrijf altijd consistent ‘neerzetten’ en kwaliteit uitstralen. Ook heb ik een heel aantal Facebookposts verzorgd voor het eerste half jaar.
Samen hebben we ook besloten dat het een mooi moment was om meteen de huisstijl een update te geven: een nieuwe uitstraling voor een nieuwe fase. Een vormgeefster uit mijn netwerk heeft dit perfect uitgevoerd. Ik was de spin in het web die al het projectmanagement mocht organiseren.
Boek voor Vitalavie
In opdracht van Vitalavie schreef ik het boek ‘Bewegen kan altijd’. Mijn opdrachtgeefster had het idee voor dit boek en vroeg mij of dit een haalbaar project kon worden. Na mijn adviezen en een gezamenlijke brainstorm, besloot ze ervoor te gaan. Vervolgens interviewde ik haar om de inhoud voor het boek te achterhalen, adviseerde ik over de hoofdstukindelingen schreef ik alle tekst. Ook begeleidde ik de vormgeefster. Een erg leuk project om te doen. Ik ben erg trots nu ik het boek in handen heb! (Klik op de foto’s om te lezen waarover het boek gaat).
Communicatie voor Ruud Panis Brillen
Bij Ruud Panis Brillen – Lenzen in Oisterwijk nemen ze graag alle tijd voor hun klanten. Daardoor hebben ze vrijwel geen tijd voor hun marketing communicatie. Daar hebben ze mij voor!
Ik zorg ervoor dat de website altijd up-to-date is en er regelmatig nieuwe content op verschijnt. Ook plaats ik iedere week minimaal één nieuw bericht op de Facebookpagina en op Instagram. Ik zorg dat er regelmatig (online) advertenties geplaatst worden en dat er van tijd tot tijd een mailing wordt verstuurd. Verder bel ik regelmatig met brillen- en lenzenleveranciers of er nieuw fotomateriaal of een nieuwe actie is, zodat ze daar mooi gebruik van kunnen maken.
Natuurlijk zit hier een duidelijke strategie achter en hebben we van tevoren een heldere positionering bepaald, zodat alle communicatieboodschappen bijdragen aan het sterke imago van Ruud Panis Brillen.
Voor mij werkt dit fijn omdat ik het volledige vertrouwen krijg en helemaal zelfstandig mag werken. Voor hen is dit ook ideaal, want ze worden pro-actief bediend en hoeven alleen af en toe te kiezen uit mogelijke opties. Een top samenwerking!
Nieuwe positionering Ed Willems Makelaardij
Ed Willems Makelaardij was al 40 jaar een begrip in Best en omgeving, toen het werd overgenomen door een nieuwe eigenaar. Ik adviseerde deze nieuwe eigenaar om de positionering een update te geven. De goede naam moest blijven, maar de moderne werkwijze van de makelaar moest meer over de bühne gebracht worden.
Ik bedacht een communicatiestrategie, adviseerde over de in te zetten communicatiemiddelen en ontwikkelde samen met een vormgeefster een creatief concept. Samen ontwikkelden we een bedrijfsbrochure en een herziening van de website.
Klanten en relaties werden als eerste op de hoogte gebracht van het nieuws, met een persoonlijke brief en een bezoek van de makelaar. Vervolgens bestookte ik verschillende persredacties, die uitgebreid schreven over de overname. Inmiddels zijn we een half jaar verder en heeft dit makelaarskantoor het drukker dan ooit.
Facebook workshop voor Brabants Dagblad
Het Brabants Dagblad biedt met BDClub leuke extra’s voor haar lezers. Toen zij een Workshop Facebook wilden organiseren, schakelden ze Froekje Panis Communicatie in.
De reacties op mijn workshop waren erg positief. Mensen vonden dat ze veel praktische kennis hadden opgedaan en hadden zin om meer met Facebook te gaan doen. Ze vonden mijn programma informatief, afwisselend en onderhoudend.
Social media training voor kappers
De John Beerens Academy leert kappers hoe zij succesvol kunnen ondernemen. Zich profileren op social media is daar een steeds belangrijker onderdeel van. In de eendaagse training leer ik kap- en beautysalons hoe zij social media kunnen inzetten om de relatie met hun klanten te versterken en nieuwe klanten aan zich te binden.
Op de site van de Academy heb ik het zo omschreven:
“Na deze training heb je alle kennis die je nodig hebt om je kapperszaak beter op de kaart te zetten. Je leert welk kanaal voor jou het meest geschikt is. Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn en de andere kanalen: wat kun je ermee? Wat zet je er op? Hoe krijg je meer likes, volgers en reacties? Hoe zorg je ervoor dat het ook echt nieuwe klanten oplevert?
Daarnaast leer je hoe je social media kunt inbouwen in je gewone werkzaamheden, zodat het je weinig tijd en moeite kost. We gaan meteen aan de slag, zodat je een aantal goede berichten klaar hebt staan. Aan het einde van de dag bruis je van de inspiratie voor nieuwe berichten! De training is geschikt voor beginners én gevorderden.”
Nieuwe website Passion Cuisine
Passion Cuisine wilde een nieuwe website die aansloot bij de nieuwe uitstraling. Inmiddels is de website al een tijdje live en de klant is er heel blij mee.
Responsive webdesign (vormgeving die meebeweegt met het schermformaat van een telefoon, tablet, laptop of desktop), koppelingen met social media, een Google Map, uitgebreide mogelijkheden om statistieken bij te houden en natuurlijk een praktisch te gebruiken CMS. Het zit er allemaal in.
Ik adviseerde over de website strategie, inhoud en navigatie, verzorgde het projectmanagement voor deze opdracht en schreef alle teksten voor de website, natuurlijk geoptimaliseerd voor zoekmachines (SEO). Mijn klant vond het erg prettig dat ik fungeerde als ’talk’ tussen de websitebouwer en hemzelf en dat ik hem adviseerde bij de technische keuzes.
Responsive website voor Kookpunt Oisterwijk
Kookpunt levert ‘culinaire hoogstandjes gepresenteerd als een verrassing’. Al lang wilde Jurgen, de man achter Kookpunt, een nieuwe website. Maar hij wist niet wat en hoe. Na één gesprek met Froekje Panis Communicatie, hakte hij de knoop door: zij mag het gaan doen!
Samen bedachten we wat de website moest gaan uitstralen en welke diensten Kookpunt wilde aanbieden. Ik bedacht een strategie, schreef de teksten en schakelde een freelancer in voor de bouw van de site.
Jurgen: “De nieuwe website moest kwaliteit uitstralen, fris zijn en goed laten zien wat ik kan betekenen voor mijn klanten. Dat is perfect gelukt!”
Social media voor Freelancewerkt.nl
Freelancewerkt.nl is een marktplaats waar freelancers en opdrachtgevers elkaar vinden. Dit platform werd nieuw geïntroduceerd in een markt waar al zeer veel aanbieders zijn en moest vechten om aandacht. Social media werd gekozen als middel om die aandacht te trekken.
Lumin bouwde de website en ik mocht de social media strategie bedenken en uitvoeren. Anderhalf jaar lang heb ik het Twitter- en LinkedIn account beheerd. Via die kanalen deelde ik interessante informatie voor de doelgroepen. Zo trok ik geïnteresseerde bezoekers naar de website en creëerde ik engagement. Gemiddeld kwam 60% van alle websitebezoekers binnen via social media, een resultaat waar de klant erg blij mee was.