Er zijn genoeg succesverhalen te vertellen. Zelf krijg ik ook veel opdrachten via social media. Soms zelfs van mensen die ik totaal niet ken. Toch zijn er nog veel bedrijven die twijfelen. Ze weten niet wat en ze weten niet hoe. Voor die (mkb)-bedrijven schrijf ik dit blog.
Begin met een blog of nieuwsbericht
Veel artikelen die geschreven worden over social media, gaan over merken en grote bedrijven met een flink budget. Maar ook kleinere ondernemers hebben een verhaal te vertellen: waarmee ze bezig zijn, een nieuw product, behaalde successen. Wanneer je dit verwerkt in een blog of nieuwsbericht dat tips en leermomenten bevat, is dat voor andere ondernemers heel interessant om te lezen.
Deel kennis waar andere mensen iets aan hebben. Bedenk wie jouw ideale prospect (persona) is en wat die van jou zou willen weten. Welke vragen krijg je regelmatig van klanten? Dat is de informatie waar mensen een blog over willen lezen. En als jouw blog leerzaam en informatief is, kan jouw lezer daaruit concluderen dat jij een expert bent. En dat hij zaken met je wil doen.
Wie leest dat nou?
Mensen die regelmatig jouw website bezoeken, moeten jouw blog of nieuwsbericht op de homepage al kunnen vinden. Andere lezers kun je zelf ‘gaan halen’. Dat kan een behoorlijk aantal nieuwe bezoekers op je website opleveren. En dat was nou net de bedoeling! Zet een bericht op je LinkedIn status waarin je verwijst naar je blog. Natuurlijk met een link naar de juiste pagina, zodat mensen de intro al kunnen lezen. Als mensen die statusupdate liken of er op reageren, bereikt jouw bericht ook onbekenden. Op die manier groeit je bereik.
Vraag aan je collega’s en relaties om je bericht te liken of te delen. En zet het op de companypage van het bedrijf. Natuurlijk promoot je je blog ook op Twitter. De tweet die verwijst naar jouw blog, kan geretweet worden en bereikt dan mensen die jij niet kent. Een goed blog wordt gelezen en gedeeld. Je bereik met social media is veel groter dan je denkt!
Wat communiceer ik dan?
Deel de ins en outs van je bedrijf met je fans of volgers. Geef hen een kijkje in de keuken. Betrek hen bij je bedrijfsvoering. Als je een nieuwe medewerker zoekt: vraag je online netwerk of zij iemand weten. Als je een nieuw product hebt: laat je volgers een naam bedenken. Ga je verhuizen? Vraag je ‘publiek’ of zij tips hebben voor de inrichting. Door betrokkenheid te creëren ‘komen je volgers dichterbij’ en ontstaat er een band (engagement). Om in communicatietermen te spreken: je ontwikkelt merkvoorkeur en bent top-of-mind. En dat komt goed van pas wanneer je volgers een aankoop willen doen.
Geen commerciële teksten in social media?
Als je het hebt over reclameteksten dan is mijn antwoord nee. Niemand zit te wachten op jouw tweets die zeggen dat je de beste bent. Ik adviseer altijd om tweets en posts te maken waar mensen blij van worden. Een speciale actie omdat er een hittegolf is, of ter ere van Prinsjesdag bijvoorbeeld. Inhaken op actualiteit is altijd leuk.
Wat kan ik met LinkedIn?
LinkedIn is eigenlijk onmisbaar voor het onderhouden van je zakelijke netwerk. Alle sleutelfiguren in een bedrijf zouden een account moeten hebben. Via de statusupdates kun je anderen laten weten waarmee je bezig bent en waar je expertise ligt. Daarnaast zijn de groepsdiscussies nuttig voor interactie. LinkedIn is erg geschikt voor ‘personal branding’: het profileren van jou als persoon. Daarnaast kun je een companyprofile aanmaken waar je je bedrijf presenteert. Vooral voor het vinden van nieuwe medewerkers is LinkedIn erg geschikt. Dat levert een flinke besparing op in je werving en selectie budget.
Twitter of Facebook?
Er is een verschil in content voor Twitter en Facebook. Twitter is wat serieuzer en erg geschikt om kennis te delen. Prima in te zetten voor een zakelijke doelgroep (B2B), zo is mijn ervaring. Tweets bestaan uit tekst, die soms linken naar een foto of infographic. Op Twitter is het normaal om een bericht te plaatsen dat direct verwijst naar je website. Je kunt actief volgers werven. Of je gaat op zoek naar tweets die je kunt beantwoorden en naar koopsignalen. Zo vergroot je je netwerk voor nog meer bereik. Ook kan het nuttig zijn als (klanten)service: je beantwoordt vragen snel en adequaat. Daarnaast is het een instrument voor relatiebeheer: zonder al te veel moeite blijf je in contact met je relaties, wanneer het jou en hen uitkomt.
Dit alles geldt voor Facebook veel minder. Facebook is wat minder serieus, meer fun, meer interactie en veel meer visueel. Als je je richt op consumenten, geeft Facebook betere resultaten dan Twitter. Onderwerpen zijn vooral leuk, hoeven minder direct te maken te hebben met je bedrijf. Gun je fans een kijkje achter de schermen. Leg een databank aan met leuke foto’s om een post van te maken. Zoek op Pinterest of Google naar leuke funfacts (wel een bron vermelden). Eigenlijk alles wat je doelgroep leuk vindt, kun je plaatsen. Natuurlijk moet het wel relevant zijn.
Beter één ding goed…
Zoals voor veel dingen geldt ook hier: neem niet meteen te veel hooi op je vork. Mijn advies is om te kiezen voor één kanaal. Als dat goed loopt, kun je er eventueel nog één doen. Want beter één ding goed dan een Twitteraccount én een Facebookpagina waar je te weinig aandacht aan besteed. Pinterest, Google+ en Instagram worden in de zakelijke markt in Nederland veel minder ingezet. Maar als jouw doelgroep zich juist daar bevindt, kies je natuurlijk voor dat kanaal.
Wel geschikt voor kleine bedrijven?
Social media zijn zeker geschikt voor middelgrote en kleine organisaties. Mensen zijn steeds meer op zoek naar eerlijke, authentieke bedrijven, naar echte specialisten en creatieve vondsten met karakter. Sinds de opkomst van social media is eerlijke communicatie belangrijker geworden, omdat ‘de wereld nu transparanter is’. Bedrijven die beloftes doen die ze niet waarmaken, vallen eerder door de mand. De MKB-ondernemer met passie voor zijn vak past perfect in die trend. Er zijn genoeg voorbeelden te noemen van kleinere bedrijven die juist daarmee veel aandacht trekken op social media.
En nu aan de slag!
Je hebt geen groot budget nodig voor social media. Vertel het verhaal van jouw bedrijf en gebruik zelfgemaakte foto’s. Of foto’s van je leveranciers. Een fotoshoot kan natuurlijk ook, als je daar budget voor hebt. Gebruik tools zoals PicMonkey om die foto’s te bewerken: een collage maken of een tekst in de foto zetten is daarmee niet moeilijk. Maak wel van tevoren een plan. Daar moet minimaal in staan wat je wilt bereiken en bij welke doelgroep, wie wat gaat doen en in hoeveel tijd per week. Volg ook andere bedrijven om inspiratie op te doen. Wees niet bang dat medewerkers ook op social media actief zijn: je eigen mensen zijn je ambassadeurs. Als je denk dat dat nodig is, kun je ‘spelregels’ voor hen opstellen.
Dit blog is bedoeld als basisuitleg met algemene tips. Ik zou je nog veel meer willen vertellen! In een volgend blog zal ik dieper ingaan op de verschillende social media kanalen, wie je daarmee bereikt en wat je er op kunt zetten. Heb je in de tussentijd vragen? Bel me dan of stel je vraag hieronder.
Veel succes en plezier!
Leave a reply